Leerlingen enthousiasmeren voor techniek
Volgens Hobé is het niet moeilijk om leerlingen enthousiast te krijgen. “Dat doen we door te zorgen dat je de modernste technieken hebt. Maar alles wat je met je mobiel kan doen bijvoorbeeld, en social media, dat is ook techniek. Leerlingen beseffen dat vaak niet.” Bewustwording is dan de eerste stap. Daarna moet techniek onderdeel worden van de basis, voor alle profielen. “We hebben ook een zorgrobot,” vertelt Oonk vol trots. “Zo motiveer je ook leerlingen die voor zorg en welzijn gaan kiezen. Of we laten leerlingen van profiel groen met een foodprinter werken. Ze printen dan chocola of sla bijvoorbeeld.” Hobé vult dit graag aan: “Zo doe je het samen. Je krijgt iedereen betrokken en de hele school krijgt een boost door dit innovatieplein.”
Flexibele en laagdrempelige insteek
Het project wordt breed gedragen. Maar het innovatieplein bevindt zich toch echt op het Stationsplein, waar enkel de bovenbouw les krijgt. Holthausen legt uit hoe ze dit aanpakken: “De bovenbouw kan natuurlijk altijd in en uit lopen. De docent gaat dan met groepen leerlingen naar het plein. Maar de onderbouw kan ook op bezoek komen. Dit doen we ter voorbereiding op de bovenbouw en om de profielkeuze gemakkelijker te maken. Leerlingen ontdekken op het innovatieplein dan wat het betekent om te kiezen voor techniek.”
Mochten de leerlingen niet op bezoek kunnen komen, dan is er nog een andere oplossing. “Onze machines staan op verrijdbare karren. Zo kunnen we ze van locatie naar locatie vervoeren. Op die manier hoeft de onderbouw ook niet telkens naar het Stationsplein te komen. Wij komen wel naar ze toe. En maken het dan nóg laagdrempeliger,” legt Hobé uit. “Die machines op karren heeft ook nog een ander voordeel,” geeft Oonk ondertussen aan. “Je rijdt een apparaat zo ook gemakkelijk even een theorielokaal binnen. Bijvoorbeeld tijdens een Wiskunde of NASK les.”
Profielkeuze voor de bovenbouw
De middelen voor goede oriëntatie en het kiezen van een technisch profielvak zijn er dus. Maar hoe zorgen de leraren ervoor dat leerlingen hier ook daadwerkelijk voor gaan? “Dat is soms best lastig,” geeft Oonk eerlijk toe. “Een dikke kanttekening is dat je een leerling kunt proberen met de nieuwste snufjes en technologie over de streep te krijgen, maar als je dat niet kan bieden ga je nat. Mede daarom is dat innovatieplein ook zo belangrijk. Ik probeer eigenlijk altijd werkstukken te laten zien en onze methoden uit te leggen, om de leerlingen wel een reëel beeld te geven. Maar bovenal geldt: kies wat je leuk vindt.”
Holthausen benadrukt bij de profielkeuze ook het belang van voorbeeldrollen. “Leerlingen die voor techniek kiezen, doen dat vaak heel bewust. Ouders spelen hierin een grote rol. Veel vaders, ooms, moeders of tantes werken in beroepen waarover aan de keukentafel veel wordt gesproken. Als dat techniek is, dan krijg je dat met de paplepel ingegoten. Is het zorg, dan zien we dat ze sneller kiezen voor een ander profiel. Leerlingen spiegelen zich dus echt aan hun voorbeelden.”
Gekozen voor techniek en dan aan het werk…
Tot slot willen de trotse docenten nog graag twee succesverhalen met je delen. Hobé: “Ik had ooit een leerling die zou zakken omdat hij een onvoldoende voor Engels stond. Met man en macht heeft hij het toch gehaald en ging hij naar het MBO. Daar is hij later gevraagd om leraar te worden. Dit bewijst maar weer: je hoeft echt niet de hoogste cijfers te hebben voor jouw algemene vakken. Als je maar excelleert in je profielvakken. En je daarin thuis voelt.”
Oonk: “Ik herinner me een dame die bij ons al de basis van technisch tekenen had geleerd. En onder de knie kreeg. Goed ook! Ze werkt nu als werkvoorbereider, tekenaar en heeft gewoon een toppositie. Wij hebben aan haar basis bijgedragen en daar ben ik ontzettend trots op.”