Opbouwend in de opleiding krijgen leerlingen steeds meer verantwoordelijkheden waardoor ze na 4 jaar echt als adviseur bij technische bedrijven aan de slag kunnen gaan.
Meer spijkers en minder fouten met dezelfde machines
‘Een goed voorbeeld hiervan is een project bij de spijkerfabriek in Doetinchem. Deze spijkerfabriek maakt al 40 jaar spijkers, met dezelfde machines. Tot voorheen was het enige inzicht dat werd gebruikt het gewicht van een bepaalde batch, hoeveel spijkers daar nu uiteindelijk in zaten was nooit echt duidelijk.’
‘Door het plaatsen van een sensor hebben de leerlingen inzichtelijk gemaakt hoeveel spijkers er nu daadwerkelijk worden geproduceerd. Door dit bij te houden op een dashboard en daar data aan te koppelen, zoals de bruikbaarheid van de spijkers, kan nu geanalyseerd worden om de hoe veel spijkers een machine stil staat en met welke oorzaak. Doordat het bedrijf dit weet, kan vervolgens beter getimed worden met de aanvoer van de grondstof en kan er tijdig onderhoud gepleegd worden. Nu worden er met dezelfde machines meer spijkers geproduceerd én ook nog eens met een lagere foutmarge.’
Nieuwe technologie
De opleiding werkt met de nieuwste technologische ontwikkelingen, hiermee leren studenten op een ondernemende, en experimenterende manier, aan de slag gaan. Om uiteindelijk een project zoals de spijkerfabriek te kunnen doen, wordt er vanaf leerjaar 1 opbouwend gewerkt aan het creëren van een intrinsieke motivatie om dingen beter en slimmer te maken.
Deze opbouw begint in leerjaar 1, bij de start gaat de opleiding ervan uit dat de studenten nog vrijwel geen kennis hebben van techniek en programmeren. ‘Daarom starten we met het programmeren van zogeheten dobots, waarbij studenten kunnen zien wat er gebeurt wanneer je bepaalde regels programmeert. In deze eerste 10 weken ontdekt een student ook direct of dit de juiste opleiding is voor hem of haar.’