Daarna gaan de leerlingen zelf aan het werk. Iedereen mag twee lapjes kunstleer pakken, die dienst moeten gaan doen als dakbedekking. Aan een werkbank mogen ze het dak van het huisje losschroeven, de dakbedekking erop plakken, glad strijken en afknippen. Daarna moet het dak weer op het huisje worden geschroefd. Met een nietpistool schieten ze vervolgens een stukje vilt met daarin de namen van de meewerkende bedrijven van die dag op de zijkant van het huisje.
Zelf stofferen
Een van de leerlingen, Lucas (14) heeft er duidelijk plezier in. Handig plakt hij de stoffering op het dak, strijkt het glad, knipt dan geconcentreerd de randen af en vouwt die vervolgens netjes om de dakrand. De schroefjes draait hij er met de elektrische schroevendraaier zonder problemen weer in. Klaar. Vervolgens helpt hij zijn klasgenoten die het wat minder gemakkelijk afgaat.
“Ik vind techniek leuk”, zegt hij als hij zijn klasgenoot wijst op hoe hij gaatjes door de stoffering heen kan maken waaraan hij kan zien waar de schroefjes er weer in moeten. Het huisje wil hij gaan gebruiken om het bij zijn collectie miniatuur tractors te zetten. “Mijn opa heeft toen ik klein was er stallen bij gemaakt en daar past nog mooi dit huisje bij. De eerste mini tractors heb ik van mijn opa gekregen en daarna ben ik ze zelf verder gaan sparen”, legt hij uit.
Lucas is een liefhebber van alle voertuigen met een motor. “Ik vind motoren heel gaaf en na het vmbo wil ik graag een mbo in die richting gaan doen. Eén familielid is werkplaatschef bij een restauratiebedrijf voor auto’s en vrachtwagens. Zoiets zou ik heel leuk vinden om te doen en hij heeft al aangeboden dat ik na de zomervakantie een bijbaantje bij hem kan krijgen.”