Het geheim van Tech Tok: uiteindelijk bepalen de kinderen zelf
Ons platform bestaat alweer ruim twee jaar. Een mooi moment om te evalueren. Wat heeft Tech Tok ons geleerd? Waarin kunnen we nog groeien? Hoe bekend zijn Mr. & Ms. T inmiddels? In dit interview met stuurgroep leden Tonny te Winkel, Hans Baan en Jeroen Sanders blikken we terug.
Vraag om een multimediale campagne
Sinds januari 2020 ontvangt elke regio in Nederland subsidie voor aantrekkelijk, innovatief en sterk techniekonderwijs. Tonny legt uit: “In de Achterhoek werken we binnen dit programma aan vijf pijlers. Eén van die pijlers is onze multimediale campagne. Hiermee bereiken en interesseren we kinderen voor de techniek.” Dat gaat verder dan een mooi filmpje. Het vertellen van een verhaal en het overbrengen van een belangrijke boodschap staan centraal.
Ontstaan Tech Tok
Die boodschap? Laten zien hoe het er écht aan toegaat. “Het beeld dat kinderen van technische beroepen hebben, klopt vaak niet,” schetst Jeroen. “Met de filmpjes die we nu ontwikkelen, laten we zien hoe het in de dagelijkse praktijk gaat. Bij bedrijven die ze kennen. Met echte mensen.” Hans vult dat graag aan: “Mooie producten lijken vanzelfsprekend. Maar dat veel bedrijven en vakmensen daar mee bezig zijn, is niet zo zichtbaar. Dan beperkt je aandacht zich snel tot de waardering van het product. Hoe mooi het is om daaraan mee te werken, blijft vaak onbekend. Tech Tok moet de diepte van dat werk laten zien.”
Onderzoeken, evalueren en ontwikkelen
Met die opdracht is een creatieve groep marketeers voor Sterk Techniekonderwijs Achterhoek aan de slag gegaan. “De projectgroep heeft hiervoor onderzoek gedaan onder onze doelgroep, 10- tot 14-jarigen,” gaat Tonny enthousiast verder. “Er zijn mini-interviews gehouden met basisschoolleerlingen en we hebben een routekaart opgesteld voor de “reis” die scholieren afleggen. Op bestuurlijk niveau hebben we geprobeerd onszelf met bepaalde workshops en theorieën te verdiepen in de jongeren.” Een goed begin is het halve werk, kun je wel zeggen. Hierna is namelijk het platform Tech Tok ontwikkeld en opgestart. Een jeugdige look & feel, met video’s en interviews over werken in de techniek.
Kritisch zijn
De onderzoekende houding en zelflerende instelling, blijken later een rode draad in de hele multimediale campagne. “Onze kracht is dat we durven reflecteren,” stelt Jeroen. “We laten de uitingen en filmpjes door een panel bekijken. We analyseren klik- en kijkgedrag. We proberen continu te evalueren en leren, waarna we ons platform optimaliseren. Denk aan de grapjes en knipogen bijvoorbeeld. Dat geinen gebeurt ook veel op de werkvloer, dus dat moest meer terugkomen. Maar ook welke vooropleiding de technici hebben gedaan blijkt belangrijker dan we dachten.” Daarnaast komt het pedagogische aspect - dat zo kenmerkend is voor het onderwijs – goed terug. “Opvoeden, leren, begeleiden: je doet dat altijd samen. Een kind heeft een opvoeder nodig, maar een opvoeder heeft ook een kind nodig. Je kunt alleen leren als je elkaar begrijpt. Luisteren doe je omdat je het de moeite waard vindt,” deelt Hans. Hij vat de zelfkritische blik op een diepgaander niveau samen.
Maak kennis met Mr. & Ms. T
Ondertussen zagen ook Mr. & Ms. T het levenslicht. De twee mascottes zijn niet meer weg te denken uit de campagne. “Het ontwikkelen van deze boegbeelden heeft absoluut meer teweeggebracht dan we vooraf hadden gedacht,” vindt Jeroen. “Mr. & Ms. T zijn op alle basisscholen langs geweest. Om Tech Tok onder de aandacht te brengen en het echt tot leven te laten komen. Maar ook om leerkrachten hierin mee te nemen, zodat zij het later zelf kunnen oppakken. Dat zorgde voor mooie verbindingen.”
Het succes van de mascottes
“Een hoogtepunt voor mij is hoe Tech Tok ontvangen wordt,” vervolgt Jeroen zijn inspirerende betoog. “Het fanatisme en enthousiasme van de leerlingen die met alle challenges aan de slag gaan. Het spat ervan af! Door al die blije gezichten weten we dat we goed zitten.” Waardoor dat komt? Daar heeft Hans wel een idee over. “Bij de presentatie van mooie producten krijg je meestal de expertise en de kwaliteit van het werkproces te zien. Wat jongeren nodig hebben, is dat ze kunnen zien dat zij daar ook bij kunnen horen. Zij kunnen zich nog niet binden aan dat hoogwaardige werkproces. Wel aan mensen of figuren die hen erbij halen.”
Een belangrijke les
Maar eerlijk is eerlijk: Mr. & Ms. T werken niet voor de gehele doelgroep. Op de middelbare school zijn mascottes niet meer zo stoer. Dat heeft Tonny zelf ondervonden. “We weten nu dat we scholieren op het voortgezet onderwijs anders moeten benaderen dan basisschoolleerlingen. Op het primair onderwijs gaat het echt nog over algemene info, op het voortgezet onderwijs zijn ze al veel meer toe aan oriëntatie op de studiekeuze. Daarvoor zijn we nu bijvoorbeeld in dezelfde, herkenbare stijl ook profielvideo’s aan het ontwikkelen. Hierin laten we zien welke studierichting aan een technisch beroep voorafgaat. En dat mag ook best concreet zijn. Dan weten ze ook goed waar ze aan toe zijn.”
Een toekomst met nog meer samenwerking
“Die nieuwe video’s moeten dan ook bij mentoren en decanen terechtkomen,” vult Jeroen de uitspraak van Tonny aan. “Dit zijn de sleutelfiguren bij het maken van studiekeuzes, dus zij kunnen de filmpjes goed inzetten ter voorbereiding op die keuze. In de ideale wereld krijgen ze een kant-en-klaar-pakketje met daarin alles wat nodig is voor het maken van een technische beroepskeuze.” De cirkel wordt rond als dit een proces wordt dat naadloos op elkaar aansluit, beaamt Tonny. “Met de video’s uit het bedrijfsleven enthousiasmeren we basisschoolleerlingen. Die stromen door naar het vmbo, waar ze de beroepsprofielen filmpjes te zien krijgen. Zo groeien we letterlijk met ze mee.”
Beroepspraktijk en onderwijs elkaar laten versterken
“Daarnaast blijven we ook aandacht houden voor de kennismaking met de échte praktijk. Bedrijfsbezoeken, studiedagen enzovoorts. Voor dit soort middagen roepen we het bedrijfsleven op om vriend te worden van Mr. & Ms. T. Je zet dan een of twee keer per jaar je deuren open voor die oriënterende leerlingen. Het programma bepaal je helemaal zelf. Dat kan door een rondleiding te geven of door echt actief met ze aan de slag te gaan.”
Een vooruitblik
Hoe nu verder, daar hebben alle drie mannen een heldere visie over. Jeroen: “Onze grootste droom voor de toekomst is dat iedereen techniek en Tech Tok in één adem noemt. Dat iedereen ons kent. Weet waar we het over hebben. En dat alles wat we maken goed geïntegreerd kan worden in het onderwijs en bedrijfsleven. Dan worden we eigenlijk een soort paraplu, waaronder iedereen op zijn eigen manier aan ons hogere doel werkt.”
“En daarvoor zullen we altijd kritisch blijven, onszelf verbeteren en durven bijsturen,” vult Tonny aan. “Dus te ver vooruitkijken doen we niet. Dan leggen we onszelf alleen maar vast. Juist in een snel veranderende, continu ontwikkelende wereld willen we dat niet.”
Hoe ze dan al die ontwikkelingen bijblijven? Daarmee sluit Hans het interview af: “De werktitel ‘intelligent vakmanschap’ is heel bewust gekozen voor ons multimediale plan. Een goed product bevat veel ervaring en kennis, daar is met veel aandacht en liefde aan gewerkt. En dat proces staat ook nooit stil: iedere keer wordt er meer kennis in verwerkt en zo wordt het steeds beter. Vakmanschap onderhoudt zelf het leren. Net als wij onze campagne.”