Het nieuwste materiaal
Dat gebeurt natuurlijk met de beste materialen. De verschillen hiertussen zijn niet zo groot als bij de F1 bijvoorbeeld, maar in de wielersport is het nóg meer maatwerk. “We krijgen regelmatig prototypes van Shimano, waarmee de renners dan oefenen. Het is wel heel gaaf om dan ook echt het nieuwste van het nieuwste in handen te hebben. Daar zit ook meteen de meeste uitdaging, want wanneer er een compleet nieuw model komt, moeten we met bouwen weer helemaal opnieuw beginnen.” Dat bouwproces vindt plaats in de winter wanneer er geen wedstrijden zijn. “We stellen dan een bouwprotocol op, waarbij we precies bepalen hoe we de bouten, kabels en vetten gebruiken bijvoorbeeld. Zo kunnen we één lijn trekken in hoe we de fietsen opbouwen en hebben we meteen iets om tijdens de koersen op terug te vallen.”
Mee tijdens de wedstrijden
Tijdens die koersen is Maarten ook van de partij. Van de 365 dagen per jaar werkt hij er ongeveer 200 en is hij er zo’n 140 van huis. Bij een grote wedstrijd rijden er altijd twee volgauto’s mee, waarbij in elke auto een mechanieker aanwezig is. “Soms zijn er tijdens de race wel technische problemen. Afhankelijk van het moment in de race en het probleem, kies je dan een oplossing. Heb je een lekke band en ben je nog ver van de finish, dan gaan we het wiel vervangen. Maar is er iets ogenschijnlijk ingewikkelds kapot en doe je al mee om een podiumplek? Dan wisselen we van fiets,” vertelt de technische man.
De magie van Team DSM-Firmenich
Wat het werk voor Maarten zo leuk maakt, zijn ook alle dingen eromheen. “Ik vind de wedstrijdspanning magisch, houd ervan om te reizen, ontmoet graag nieuwe mensen en zie dat elke koers anders is. Dat maakt het voor mij bijzonder en afwisselend werk. Soms hebben we wedstrijden in Australië of de Verenigde Arabische Emiraten. Dan zie je een hoop van de wereld! En op rustdagen doen we vaak leuke dingen met het team. Laatst hadden we bijvoorbeeld een barbecue met alle renners en de hele staf samen. Het sfeertje is dan heel relaxt en gezellig. Die teambuilding vind ik ook heel belangrijk,” rondt hij zijn verhaal langzaam af.
Wil jij ook zo’n technische baan?
Dat kan de wielermechanieker je zeker aanraden. “Maar doe vooral wat je leuk vindt,” geeft hij als boodschap mee. “Ook wanneer je eerst een studie volgt of werkt waar je nog niet helemaal op je plek zit, leer je enorm veel. En al die werkervaring kan later maar zo in je voordeel uitpakken. Dus geef vooral niet op en ga lekker door,” luidt zijn advies.